Belastingen betalen

U ontvangt een aanslag gemeentebelastingen en de voorlopige aanslag variabel tarief restafval. Deze moet u vóór de uiterste betaaldatum betalen. U kunt de gemeentelijke belastingen betalen via automatische incasso of zelf overmaken via de bank. Voor betaling via de bank gelden maximaal twee betalingstermijnen. Bij automatische incasso kunt u in 10 gelijke, maandelijkse termijnen betalen.

Zelf overmaken

Het bankrekeningnummer van de gemeente is NL47BNGH 0285 1399 32, t.n.v. Kaag en Braassem Belast. Vermeld bij de betaling het aanslagbiljetnummer. Als 2 betaaltermijnen zijn vermeld dan moet op de eerste vervaldag tenminste de helft van het totaalbedrag zijn betaald. Op de laatste vervaldag moet het totaalbedrag zijn betaald. U kunt het bedrag ook in één keer overmaken.

Automatisch incasso  

U kunt uw aanslag gemeentelijke belastingen in 10 gelijke maandelijkse termijnen betalen via automatische incasso. U machtigt de gemeente om de verschuldigde bedragen automatisch van uw rekening af te schrijven naar de rekening van de gemeente. Afschrijvingen zijn in 10 maandelijkse termijnen van maart tot en met december. Als u na maart alsnog een machtiging afgeeft, wordt het belastingbedrag verdeeld over de maanden die in het lopende belastingjaar nog over zijn. Het totaalbedrag van de aanslag mag niet hoger zijn dan € 5.000,-. Als 2 keer niet wordt betaald, vervalt de automatische incasso. U moet het nog openstaande bedrag dan in 1 keer betalen

Automatisch incasso aanvragen of wijzigen bankrekeningnummer

Beheer uw machtiging direct online:

Uw aanvraag is pas geslaagd als u een e-mail ter bevestiging ontvangt. Daarna ontvangt u van de gemeente een brief met de incassotermijnen en het bedrag dat maandelijks wordt afgeschreven. De afschrijving start 1 maand nadat u de machtiging tot automatische incasso hebt afgegeven. De volgende afschrijvingen vinden plaats aan het einde van iedere volgende maand. De machtiging blijft gewoon doorlopen; volgend jaar worden uw aanslagen dan weer via automatische incasso geïncasseerd. U kunt de machtiging zonder opgaaf van redenen intrekken of ongedaan maken. De automatische incasso stopt dan en u zorgt zelf voor een tijdige betaling.

Als u toch liever via een papieren formulier een aanvraag voor automatische incasso wilt indienen, dan kunt u contact opnemen met het team Belastingen van gemeente Alphen aan den Rijn.

Bijzonderheden

  • Nieuwe inwoners ontvangen ongeveer een maand na inschrijving op het adres een aanslagbiljet voor gemeentelijke belastingen. Vanaf dat moment kunt u zich aanmelden voor automatische incasso.
  • Bent u verhuisd en betaalde u met automatische incasso? Na uw verhuizing wordt bepaald of u recht heeft op ontheffing of vermindering van het belastingbedrag. Als dat zo is, worden de betaaltermijnen automatisch aangepast.

Betalingsregeling

Als u de gemeentelijke belastingen niet op tijd kunt betalen, kunt u in aanmerking komen voor een betalingsregeling. Neem hiervoor contact op met team Belastingen van de gemeente Alphen aan den Rijn.

Te laat betalen: aanmaning, invorderingskosten en dwangbevel 

U ontvangt een aanmaning als u de gemeentelijke belastingen niet op tijd betaalt. De kosten voor een aanmaning zijn voor uw rekening. U ontvangt de aanmaning via de gemeente. Heeft u vragen over uw aanmaning? Neem dan contact op met het team Belastingen van gemeente Alphen aan den Rijn.

Als u na een aanmaning niet (volledig) betaalt, ontvangt u een dwangbevel. Het dwangbevel ontvangt u van het deurwaarderskantoor Flanderijn. Zij nemen de vordering vanaf het dwangbevel over van de gemeente. Het contact over het dwangbevel loopt via dit deurwaarderskantoor. De gemeente beantwoordt hierover geen vragen. Heeft u vragen over het dwangbevel? Neem contact op met Flanderijn via telefoonnummer 088  209 24 44 of via www.flanderijn.nl/betalen.

Meer informatie

Werkzaamheden op het gebied van belastingen worden uitgevoerd door team Belastingen van de gemeente Alphen aan den Rijn. Voor vragen kunt u het contactformulier gemeentelijke belastingen van gemeente Alphen aan den Rijn gebruiken, een e-mail sturen naar belastingen@kaagenbraassem.nl of op werkdagen bellen met telefoonnummer 14 0172 (spreek in 'Alphen aan den Rijn' en kies voor 'vragen over gemeentelijke belastingen').