Legalisatie handtekening

Als u moet bewijzen dat uw handtekening op een document echt van u is, kunt u deze laten legaliseren. U zet dan bij de gemeente uw handtekening op het document of garantstelling en/of particuliere logiesverstrekking. De gemeente bevestigt met een stempel op het document dat het uw handtekening is.

Garantstelling en/of particuliere logiesverstrekking

Bezoekers uit het buitenland kunnen in een aantal gevallen pas een visum krijgen als iemand in Nederland zich garantstelt. Dat verschilt per land en hangt af van het inkomen van de bezoeker. De gemeente legaliseert alleen de handtekening van degene die zich garantstelt of de bezoeker onderdak biedt. De Immigratie en Naturalisatiedienst (IND) houdt bij welke buitenlandse bezoekers een visum moeten hebben. Dit kunt u nakijken op www.ind.nl. Daar ziet u ook of een bewijs van garantstelling noodzakelijk is. Voor een garantstelling vult u het Bewijs van garantstelling en/of particuliere logiesverstrekking in. Na het legaliseren van uw handtekening stuurt u het formulier naar uw gast in het buitenland voor de visumaanvraag.

Aanvraag

Wilt u uw handtekening laten legaliseren, dan moet u hiervoor een afspraak maken.

U tekent het document in het bijzijn van de baliemedewerker. De medewerker plaatst de legalisatietekst bij de handtekening. Hierin staat uw naam als ondertekenaar en wordt verklaard dat de handtekening van u is. De legalisatieverklaring wordt ondertekend door een medewerker van de gemeente, die hiervoor het mandaat heeft namens de burgemeester.

De legalisatie is klaar terwijl u wacht.

Meenemen

  • het document dat gelegaliseerd moet worden
  • geldig legitimatiebewijs.

Kosten

Het legaliseren van uw handtekening kost € 8,50.