Verklaring omtrent het gedrag (VOG)
Voor sommige beroepen en functies is het nodig dat u aantoont dat u van onbesproken gedrag bent. Of dat u te vertrouwen bent. Dit doet u door middel van de Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG), ook wel bewijs van goed gedrag genoemd. Zo heeft u deze nodig als u als onderwijzer of taxichauffeur aan de slag gaat. Staat u ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP) van Kaag en Braassem, dan kunt u de VOG bij de gemeente aanvragen.
Kosten
Een VOG bij de gemeente aanvragen kost € 41,35.
Een VOG online bij Justis aanvragen kost € 33,85.
U kunt alleen met pin betalen.
Gratis VOG voor vrijwilligers
Naast vrijwilligers die werken met kinderen kunnen ook vrijwilligers die werken met mensen met een verstandelijke beperking een gratis VOG krijgen. Bovendien is het dan mogelijk om de aanvraag zonder betaling af te ronden, waardoor achteraf geen declaraties meer nodig zijn. Daarvoor moet de VOG voor vrijwilligers wel digitaal worden aangevraagd bij Justis.
Aanvraag
Uw organisatie kan een VOG op twee manieren aanvragen: online via Justis of via de gemeente. Om uw VOG online te kunnen aanvragen, moet u:
- ingeschreven staan in de gemeente waar u woont,
- een burgerservicenummer hebben,
- een DigiD-account hebben,
- internet en een e-mailadres hebben,
- kunnen betalen met iDeal.
Het is alleen mogelijk een VOG digitaal aan te vragen als de aanvraag digitaal is klaargezet door de organisatie die de VOG van u vraagt. De organisatie moet dan met eHerkenning inloggen bij Justis. Vraag uw organisatie of zij dit ook kunnen doen.
Uw organisatie bereidt de aanvraag online voor. U krijgt van Justis vervolgens een e-mail met een link en een aanvraagcode.
Let op: Op het internet zijn commerciële partijen actief die aanbieden het aanvraagproces voor de VOG van u over te nemen. Deze bedrijven zijn géén onderdeel of partner van Justis. VOG-aanvragen die via commerciële partijen worden ingediend komen uiteindelijk ook bij Justis terecht. Zij worden op dezelfde manier en in hetzelfde tempo behandeld als alle andere VOG-aanvragen. Het inschakelen van commerciële bedrijven levert dus geen tijdswinst op. Het zorgt wel voor extra kosten: u betaalt het betreffende bedrijf een bedrag voor het overnemen van het aanvraagproces.
U vraagt een VOG via de gemeente aan door een volledig ingevuld aanvraagformulier in te leveren bij de gemeente waar u staat ingeschreven. U ontvangt dit formulier van degene die u vraagt een VOG te overleggen. Meestal is dat de werkgever.
De organisatie geeft op het formulier aan wat het doel van de aanvraag is en bepaalt waarop de medewerker wordt gescreend. Op het aanvraagformulier moet de organisatie aangeven op welke functieaspecten hij de betreffende medewerker wil laten screenen.
Via onderstaand formulier kunt u de VOG aanvragen.
Wat stuurt u mee?
U maakt eerst een scan of goed leesbare foto’s van het ingevulde aanvraagformulier VOG. U stuurt deze namelijk mee als bijlage.
Het is niet altijd mogelijk om een volledig door de werkgever ingevuld en ondertekend aanvraagformulier in te dienen. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer u de VOG aanvraagt ten behoeve van:
- een emigratie
- de beëdiging als advocaat
- het verkrijgen van een visum of werkvergunning.
U kunt het aanvraagformulier dan indienen zonder de handtekening van een vertegenwoordiger van de belanghebbende (doorgaans de toekomstige werkgever). U dient dan wel aan de volgende voorwaarden te voldoen:
- de gegevens van de organisatie en het doel van de aanvraag moet u zelf op het aanvraagformulier invullen
- een bevestiging of document van de organisatie/instelling die de VOG verlangt, met een handtekening, waarin wordt vermeld dat de VOG wordt verlangd. Dit document vervangt de handtekening op het aanvraagformulier.