Herstel HSL-viaduct Rijpwetering

ProRail gaat het HSL-viaduct Zuidweg bij Rijpwetering repareren en verbeteren. Ook gaan ze de spoorbaan naast het viaduct verstevigen. In de stalen onderdelen van het viaduct zijn scheurtjes ontstaan en de spoorbaan is verschoven. Hierdoor kunnen treinen nu niet de normale maximale snelheid van 300 kilometer per uur rijden.

Het viaduct is nu niet sterk genoeg, maar inwoners kunnen veilig onderdoor lopen of rijden. Treinen rijden tijdelijk langzamer. ProRail werkt samen met Infraspeed en BAM om de constructie te herstellen. Dit gebeurt in twee delen: een nieuwe palenwand plaatsen en herstelwerkzaamheden aan het viaduct Zuidweg.

Voorbereidende werkzaamheden

BAM plaatst een nieuwe palenwand van 380 meter om de spoorbaan te verstevigen. De Blauwemolenweg wordt afgesloten voor verkeer, behalve bestemmingsverkeer. Het plaatsen begint in november 2025, maar de weg gaat al in de zomer dicht voor voorbereidende werkzaamheden. De werkzaamheden kunnen hinder veroorzaken. BAM draait de palen in de grond om trillingen en geluidsoverlast te verminderen. 

Tijdelijk fietspad en hulpbrug

Er komt een tijdelijk fiets- en voetgangerspad aan de zuidkant van het spoor. De fietssuggestiestroken op de Hoogmadeseweg worden verbreed en er komen extra drempels. BAM vervangt de fietsbrug over de Zuidzijdervaart door een tijdelijke hulpbrug voor fietsers, bouwverkeer en bestemmingsverkeer. De Zuidzijderweg wordt verbreed en krijgt een gescheiden fietsstrook.

Herstel viaduct Zuidweg

Naast de palenwand wordt het viaduct Zuidweg hersteld. Het zuidelijke steunpunt en de verbindingen tussen de onderdelen worden versterkt. Betonreparaties vinden de komende maanden plaats.

Meer informatie over dit project

Alle informatie over dit project vindt u op de website van ProRail. BAM informeert de omgeving via de BouwApp onder het project 'Werkzaamheden HSL Rijpwetering'.