Veel gestelde vragen Afvalstoffenheffing
Op deze pagina vindt u veel gestelde vragen over de afvalstoffenheffing van de gemeente.
U krijgt een aanslag afvalstoffenheffing als u gebruiker bent van een perceel waar geregeld huisvuil kan ontstaan. Afvalstoffenheffing wordt geheven om de kosten te betalen die de gemeente maakt voor het ophalen en verwerken van huishoudelijk afval. De gemeente is verplicht om uw huisvuil op te halen en te verwerken. De plicht tot inzamelen bestaat alleen voor particuliere huishoudens. Ook als u geen huisvuil aanbiedt, betaalt u afvalstoffenheffing.
Het maakt geen verschil of u veel of weinig gebruik maakt van de vuilophaaldienst. U moet toch het volledige basistarief betalen. Zelfs in het geval dat u het hele jaar geen container aan de straat zet, moet u toch betalen voor het feit dat de vuilniswagen wekelijks door of bij uw straat komt. Het variabele tarief wordt uiteraard wel lager als u minder restafval aanbiedt.
Woont u nog niet zo lang in de gemeente? Of bent u binnen de gemeente verhuisd? Dan kan het zo zijn dat we geen of onvoldoende gegevens hebben van het aantal keer dat u een container heeft laten legen of een vuilniszak heeft weggegooid. De aanslag is dan bepaald op basis van het gemiddeld aantal ledigingen dat voorkomt in de gemeente. Dat is 12 keer voor een container en 52 vuilniszakken voor huishoudens zonder container.
U kunt kwijtschelding aanvragen voor maximaal 12 keer dat u de container laat legen. Voor de verzamelcontainer geldt dat u kwijtschelding kunt aanvragen voor maximaal 52 keer dat u een vuilniszak weggooit.
Heeft u meer restafval door een chronische ziekte of beperking? Dan is het wellicht voor u mogelijk om voor het medische afval een tegemoetkoming aan te vragen.
Veel zaken zijn online te regelen op het tijdstip dat u het beste uitkomt:
Meer informatie
Werkzaamheden op het gebied van belastingen worden uitgevoerd door de gemeente Alphen aan den Rijn. Voor vragen neemt u contact op:
- Per e-mail via belastingen@kaagenbraassem.nl
- Per telefoon via telefoonnummer 14 0172 (spreek in 'Alphen aan den Rijn'). Alleen op werkdagen van maandag t/m vrijdag.
Voor informatie kunt u ook terecht in het gemeentehuis van Alphen aan den Rijn, balie Burgerzaken - vergunningen; het adres is: Stadhuisplein 1, 2405 SH Alphen aan den Rijn, met de volgende openingstijden voor de balie:
- Maandag 13.00 – 16.30 uur (alleen op afspraak)
- Dinsdag t/m vrijdag 9.00 – 12.30 uur (vrije inloop)
- Dinsdag t/m vrijdag 13.00 – 16.30 uur (alleen op afspraak)