Bezwaar gemeentelijke belastingen
Bent u het niet eens bent met de inhoud van de belastingaanslag, de beschikking of parkeerbon die u heeft ontvangen? Het is mogelijk om bezwaar te maken. Dit moet altijd binnen 6 weken na de datum die op het aanslagbiljet de beschikking of parkeerbon staat. Dit kan zowel online als schriftelijk.
Officieel bezwaar maken bij belastingaanslag vaak niet nodig
Team Belastingen doet haar best de WOZ-waarde zo nauwkeurig mogelijk te bepalen. Als gemeente willen wij net als u graag dat de WOZ-waarde klopt. Wij hebben er geen enkel belang bij om de WOZ-waarde te hoog vast te stellen. Als blijkt dat wij een fout hebben gemaakt bij het vaststellen van uw WOZ-waarde, passen we deze graag voor u aan. Twijfelt u over uw aanslag? Dan is een officieel bezwaar vaak niet nodig. Neem voordat u bezwaar maakt graag eerst contact op met Team Belastingen:
- Bel op werkdagen naar 14 0172 (spreek in 'Alphen aan den Rijn').
- Maak gebruik van ons contactformulier. Wij bellen u dan terug.
- Of stuur een e-mail naar belastingen@kaagenbraassem.nl.
Team Belastingen controleert dan uw gegevens en bekijkt of de WOZ-waarde opnieuw moet worden beoordeeld. Liever toch bezwaar indienen? Dit kunt u gratis doen. U betaalt ook niets voor de beoordeling en afhandeling van uw bezwaar en een eventueel bezoek van een taxateur.
Online bezwaar indienen (U logt in via DigiD of eHerkenning.)
Het bezwaar moet binnen zes weken na de datum die op het aanslagbiljet staat door u zijn verzonden. U krijgt binnen tien werkdagen een ontvangstbevestiging. Team Belastingen moet uw bezwaarschrift in hetzelfde jaar waarin u bezwaar hebt gemaakt afhandelen. Dit geldt niet voor bezwaarschriften die tussen 20 november en 31 december zijn ingediend. Daarbij moet de gemeente binnen zes tot twaalf weken beslissen. In de meeste gevallen is de afhandelingstermijn aanzienlijk korter. Het is niet mogelijk om op individueel niveau iets te zeggen over de afhandelingstermijnen.
Ja, dat klopt. Ook als u het niet eens bent met de aanslag en daartegen bezwaar hebt aangetekend, moet u de belasting betalen. Als na behandeling van het bezwaarschrift blijkt dat uw bezwaar gegrond is, krijgt u het teveel betaalde bedrag automatisch terug.
Wilt u uitstel van betaling? Vraag dat dan duidelijk in uw bezwaarschrift. In de brief die u krijgt als ontvangstbevestiging, staat voor welk deel u uitstel van betaling krijgt.
Bent u het niet eens met de beslissing van de gemeente? Dan is het mogelijk om hiertegen in beroep te gaan bij de rechtbank. In het antwoord op uw bezwaarschrift leest u hoe u dit kunt doen. U moet griffierecht betalen als u in beroep gaat. De rechtbank stuurt u daarvoor een rekening.
In de pers verschijnen regelmatig berichten van dienstverleners die zich opwerpen als belangenbehartiger voor u bij het maken van bezwaar tegen de WOZ-waarde.
U betaalt dan voor hun diensten, maar let op, bezwaar maken is voor u altijd gratis en u hebt er maar zelden een gespecialiseerd bureau voor nodig. U weet immers zelf vaak beter waarom u het niet eens bent met de WOZ-waarde. Meestal werken dit soort bureaus op basis van 'No cure, no pay'. Dit betekent dat als zij geen resultaat voor u bewerkstelligen, dan hoeft u niet te betalen. Als er wel resultaat wordt behaald, dan betaalt de gemeente de wettelijke kostenvergoeding.
Hoe het werkt
Als u een gespecialiseerd bureau inschakelt en de WOZ-waarde wordt verlaagd, dan zal uw aanslag voor de gemeentelijke belastingen worden verminderd. De gemeente moet dan een wettelijke kostenvergoeding betalen aan dit bureau. Het is belangrijk om te weten om welke wettelijke bedragen het precies gaat:
- Vergoeding voor het indienen bezwaarschrift € 310,-
- Vergoeding voor het bijwonen hoorzitting € 310,-
- Vergoeding voor het indienen taxatierapport € 258,-
De totale vergoeding van de gemeente aan de dienstverlener voor een normaal bezwaarschrift bedraagt dus € 878,-.
Deze kosten worden betaald uit de algemene middelen en dat heeft weer invloed op de tariefbepaling van volgend jaar. Gevolg is namelijk dat het belastingtarief omhoog gaat en daarmee de belastingaanslag. Alle belastingplichtigen worden met deze hogere tarieven geconfronteerd en dat is onnodig. Want zelf bezwaar maken is altijd gratis. Het klopt dus eigenlijk niet als deze bureaus zeggen gratis voor u te werken. Het kan invloed hebben op het nieuwe tarief.
Uitbetaling sinds 2024
Sinds 1 januari 2024 heeft er een wetswijziging plaatsgevonden. De bedragen voor de vergoedingen zijn verlaagd. Maar belangrijker voor u is dat de gemeente voortaan verplicht is om in WOZ-procedures de toegekende proceskostenvergoeding rechtstreeks op uw rekening over te maken. Het mag dus niet meer direct worden uitbetaald aan het bureau. Op grond van de afgesloten overeenkomst is het echter meestal zo dat het toegekende bedrag toekomt aan het bureau. De gemeente staat echter buiten deze overeenkomst. Het bureau zal dan na de toekenning ongetwijfeld contact met u opnemen over dit onderwerp.
Meer informatie
Werkzaamheden op het gebied van belastingen worden uitgevoerd door de gemeente Alphen aan den Rijn. Voor vragen neemt u contact op:
- Per e-mail via belastingen@kaagenbraassem.nl.
- Per telefoon via telefoonnummer 14 0172 (spreek in 'Alphen aan den Rijn'). Alleen op werkdagen van maandag t/m vrijdag.
Specifiek een vraag over de WOZ-waarde? Vul dan het formulier in via wozloketalphenaandenrijn.nl.
MijnOverheid
Uw post ook digitaal hebben? Meldt u aan bij MijnOverheid en uw post komt digitaal in de Berichtenbox. Wilt u de brieven toch per post in de brievenbus? Pas dit dan aan op mijn.overheid.nl.