Gemeentelijke belasting betalen
Gemeentelijke belastingaanslagen kunt u via verschillende manieren betalen: via een automatische incasso, QR-code of u maakt het verschuldigde bedrag zelf over via uw bank.
Automatisch betalen in 10 termijnen
U heeft de mogelijkheid om de gemeente te machtigen het verschuldigde bedrag voor de gemeentelijke belastingen automatisch en gespreid te betalen. U geeft dan een automatische incasso af. U betaalt in 10 delen. Zo betaalt u altijd op tijd.
Machtiging automatische incasso afgeven (U logt in via DigiD of eHerkenning.)
Via ‘machtiging automatische incasso afgeven’ kunt u uw automatische incasso intrekken of uw rekeningnummer wijzigingen. U ontvangt een schriftelijke bevestiging wanneer uw machtiging voor de automatische incasso is verwerkt.
Het is belangrijk dat u tijdens de aanvraag alle schermen doorloopt. Binnen 1 week ontvangt u een brief met de incassotermijnen en het bedrag dat maandelijks wordt afgeschreven.
- Er is geen vaste dag waarop wij het afgesproken bedrag afschrijven. Meestal schrijven we tussen de 25e en de 1e van de maand af. Het is niet mogelijk om zelf een datum te kiezen.
- Het moment waarop u een machtiging voor automatische incasso afgeeft, bepaalt in hoeveel termijnen het bedrag wordt afgeschreven. Als u dit binnen 14 dagen na dagtekening van de aanslag doet, dan worden aanslagen tussen 85 euro en 5.000 euro in 10 termijnen van uw rekening afgeschreven. De 10 termijnen worden geïnd vanaf maart tot en met december. Geeft u de machtiging voor automatische incasso later af, dan wordt het bedrag in minder termijnen van uw rekening afgeschreven. Aanslagen lager dan 85 euro en/of hoger dan 5.000 euro worden in twee termijnen afgeschreven.
- Als het bedrag niet op uw rekening staat, wordt de automatische incasso gestorneerd en het openstaande bedrag verdeeld over de resterende maanden. Na twee keer storneren trekt de gemeente de automatische incasso in en moet u het openstaande bedrag in één keer overmaken.
Online betalen via iDeal
Op uw belastingaanslag staat een QR-code. Als u deze scant met de camera op uw telefoon of met een QR-code scanner, dan wordt u doorgestuurd naar ons digitaal belastingloket. Hier logt u in met uw DigiD of e-Herkenning. De aanslag kunt u daarna betalen via iDEAL. Betalen via de QR-code is veilig.
Zelf overmaken
Liever het bedrag dat u voor uw gemeentelijke belastingen moet voldoen zelf overmaken? Dan verzoeken wij u om het bedrag van de aanslag voor de vervaldag(en), in de aangegeven termijn(en) te betalen. Op de laatste vervaldag moet het totaalbedrag zijn betaald. U kunt het bedrag ook in één keer overmaken.
Het bankrekeningnummer van de gemeente Kaag en Braassem is NL47 BNGH 0285 1399 32, ten name van Gemeente Kaag en Braassem. Vermeld daarbij het aanslagnummer. Het aanslagnummer vindt u aan de voorzijde van de aanslag.
Bent u verhuisd en betaalde u met automatische incasso? Na uw verhuizing wordt bepaald of u recht heeft op ontheffing of vermindering van het belastingbedrag. Als dat zo is, worden de betaaltermijnen automatisch aangepast.
Verhuist u binnen Kaag en Braassem?
Dan neemt u de opgelegde aanslag afvalstoffenheffing mee naar uw nieuwe adres. Omwille van efficiëntie wordt er geen ontheffing verleend van de oude aanslag en ook geen nieuwe aanslag opgelegd.
Verhuist u binnen Kaag en Braassem en gaat u inwonen bij iemand?
Dan heeft u recht op ontheffing van de aanslag afvalstoffenheffing vanaf de eerstvolgende maand na uw verhuizing. Deze ontheffingen worden eenmaal per kwartaal achteraf verwerkt, maar kunnen op verzoek eerder plaatsvinden.
Verhuist u buiten Kaag en Braassem?
Dan heeft u recht op ontheffing van de aanslag afvalstoffenheffing vanaf de eerstvolgende maand na uw verhuizing. Team Belastingen Alphen aan den Rijn verwerkt deze ontheffingen eveneens eenmaal per kwartaal achteraf, maar dit kan op verzoek eerder plaatsvinden.
Als u op 1 januari van een belastingjaar eigenaar of gebruiker bent van een niet-woning in Kaag en Braassem, bent u verplicht om de aanslag onroerendezaakbelasting voor gebruik over het hele jaar te betalen. Veranderingen of verhuizingen gedurende het jaar hebben
geen invloed op de hoogte van deze aanslag. Het is belangrijk dat u zelf een verhuizing of wijziging doorgeeft aan Team Belastingen.
Als u op 1 januari geen eigenaar of gebruiker meer bent, maar toch een aanslag hebt ontvangen, kunt u een bezwaarschrift indienen. Voeg hierbij bewijsstukken zoals een bevestiging van het einde van het huurcontract of een afschrift van de notarisafrekening.
Nieuwe inwoners ontvangen ongeveer een maand na inschrijving op het adres een aanslagbiljet voor gemeentelijke belastingen. Vanaf dat moment kunt u zich aanmelden voor automatische incasso.
Verborgen inhoud
Als u de gemeentelijke belastingen niet op tijd kunt betalen, kunt u in aanmerking komen voor een betalingsregeling. U kunt via het digitaal gemeenteloket een betalingsregeling aanvragen. U logt in met DigiD (de persoon die de aanslag op zijn/haar naam heeft staan).
Betalingsregeleing op maat
Als inwoner, zzp’er of bedrijf kunt u een betalingsregeling op maat aanvragen door contact met ons op te nemen en het gewenste aantal termijnen door te geven via:
- Digitale Belastingbalie (alleen voor zzp’ers en inwoners)
- belastingen@kaagenbraassem.nl of telefoonnummer 14072
Als wij alle informatie hebben ontvangen, ontvangt u van ons een bevestigingsbrief.
U ontvangt een aanmaning als u de gemeentelijke belastingen niet op tijd betaalt. De kosten voor een aanmaning zijn voor uw rekening. U ontvangt de aanmaning via de gemeente. Heeft u vragen over uw aanmaning? Neem dan contact op met het Team Belastingen van gemeente Alphen aan den Rijn.
Als u na een aanmaning niet (volledig) betaalt, ontvangt u een dwangbevel. Het dwangbevel ontvangt u van het deurwaarderskantoor Flanderijn. Zij nemen de vordering vanaf het dwangbevel over van de gemeente. Het contact over het dwangbevel loopt via dit deurwaarderskantoor. De gemeente beantwoordt hierover geen vragen.
Heeft u vragen over het dwangbevel? Neem contact op met Flanderijn via telefoonnummer 088 209 24 44 of via www.flanderijn.nl/betalen.
Meer informatie
Werkzaamheden op het gebied van belastingen worden uitgevoerd door de gemeente Alphen aan den Rijn. Voor vragen neemt u contact op:
- Per e-mail via belastingen@kaagenbraassem.nl.
- Per telefoon via telefoonnummer 14 0172 (spreek in 'Alphen aan den Rijn'). Alleen op werkdagen van maandag t/m vrijdag.