Herstel HSL-viaduct Rijpwetering, tijdelijk fietspad
ProRail gaat de constructie van het HSL-viaduct Zuidweg bij Rijpwetering herstellen en verbeteren, en de aangrenzende spoorbaan verstevigen. In stalen onderdelen van het viaduct zijn in de loop der jaren scheurtjes ontstaan en de spoorbaan aansluitend op het viaduct is verschoven. De treinen kunnen er nu niet de normale, maximale snelheid van 300 kilometer per uur rijden.
Constructie onvoldoende sterk
Uit onderzoek blijkt dat de constructie van het viaduct momenteel onvoldoende sterk is. Je kunt wel veilig onder het viaduct lopen of rijden. De treinen rijden er tijdelijk langzamer. ProRail werkt samen met HSL-beheerder Infraspeed en aannemer BAM aan herstel en verbetering van de constructie, zodat de treinen er weer met 300 kilometer per uur kunnen rijden. Dat gebeurt in twee delen: aanbrengen van een nieuwe palenwand en herstelwerkzaamheden aan het viaduct Zuidweg.
Voorbereidende werkzaamheden
BAM gaat een nieuwe palenwand in de grond aanbrengen ter versteviging van de spoorbaan. Deze palenwand wordt ongeveer 380 meter lang en komt tussen het spoor en de Blauwemolenweg, in het verlengde van en tussen de bestaande damwanden tot ongeveer ter hoogte van de inrit naar de Blauwe Molen.
Om de palenwand snel en veilig te kunnen aanbrengen, wordt de Blauwemolenweg afgesloten voor al het verkeer, met uitzondering van het bestemmingsverkeer. Het daadwerkelijk aanbrengen van deze palenwand gebeurt volgens huidige planning vanaf november 2025. Vanaf de zomer gaat de Blauwemolenweg al dicht vanwege voorbereidende werkzaamheden, zoals het dempen van sloten voor de stabilisatie van de bouwmachines.
Tijdelijk fietspad en hulpbrug
In afstemming met de gemeente Kaag en Braassem is er een omleidingsplan vastgesteld voor fietsverkeer dat niet meer van de Blauwemolenweg gebruik kan maken. Vanaf half februari 2025 gaat BAM een tijdelijk fiets- en voetgangerspad aanleggen aan de zuidkant van het spoor, in het verlengde van de Hoogmadeseweg tot aan de Zuidzijderkade. Om de veiligheid voor fietsers op de Hoogmadeseweg te waarborgen, worden de bestaande fietssuggestiestroken verbreed. Daarnaast gaat BAM extra (plak)drempels aanleggen om de snelheid van het verkeer te verlagen.
Waarom deze route
Gezocht is naar een goede, korte en veilige alternatieve fietsroute voor de tijdelijke afsluiting (naar verwachting 2 jaar). Van de Blauwemolenweg wordt veel gebruik gemaakt door o.a. scholieren die van en naar Leiden/Leiderdorp fietsen. Binnen de bestaande infrastructuur is de kortste route via de Hoogmadeseweg, Noordeinde, Kerkweg, Van Klaverweijdeweg en Zuidzijderkade. De gemeente heeft om die reden samen met ProRail gekozen voor een kortere en vooral meer veilige alternatieve fietsroute. Het nu vergunde tijdelijke fietspad over het Polderpad (op gronden van ProRail/Rijkswaterstaat) direct ten zuiden van de HSL/A4 in combinatie met aanvullende maatregelen op een deel van de Hoogmadeseweg, voorziet hierin. De gemeente is blij dat ProRail wil investeren in de aanleg en onderhoud van dit tijdelijk fietspad en aanvullende maatregelen op de Hoogmadeseweg.
Het tijdelijk fietspad krijgt een breedte van 2,5 meter en wordt voorzien van verlichting. Er wordt een afzonderlijk voetpad aangelegd met een breedte van 1 meter. Om voldoende breedte te creëren wordt lokaal een tijdelijke beschoeiing aangebracht en een deel van de watergang gedempt. Zodra de Blauwemolenweg weer wordt opengesteld wordt het Polderpad door ProRail weer in oorspronkelijke staat terug gebracht.
Hulpbrug
In afstemming met het Waterschap vervangt BAM de fietsbrug over de Zuidzijdervaart door een tijdelijke hulpbrug. Deze tijdelijke hulpbrug is voor fietsers, bouwverkeer en bestemmingsverkeer Blauwemolenweg. Onder de tijdelijke hulpbrug kunnen geen boten varen. De Zuidzijdervaart open houden is helaas niet mogelijk vanwege de (lengte)transporten die over de brug moeten. Verder gaat BAM de Zuidzijderweg verbreden en een gescheiden fietsstrook aanbrengen, zodat fietsers en het bouwverkeer er veilig kunnen rijden. Opritten van huis- of perceeleigenaren blijven toegankelijk.
Hinder voor omgeving
De werkzaamheden kunnen hinder veroorzaken. ProRail en BAM zoeken naar oplossingen om de hinder te beperken. BAM draait bijvoorbeeld de palen in de grond, dat zorgt voor veel minder trillingen en geluidsoverlast dan heien. BAM informeert de omgeving over de bouwwerkzaamheden via de BouwApp onder het project ‘Werkzaamheden HSL-spoor Rijpwetering’. Heb je een vraag over het project? Neem dan contact op met de afdeling Publieksvoorlichting van ProRail. Neem contact op met Publieksvoorlichting
Herstel viaduct Zuidweg
Naast het aanbrengen van de palenwand, wordt ook het viaduct Zuidweg hersteld en verbeterd. ProRail vernieuwt bijvoorbeeld het zuidelijke landhoofd (steunpunt) van het viaduct en versterken de dwarsfixaties tussen de verschillende onderdelen van het viaduct. De herstelwerkzaamheden aan het viaduct zullen plaatsvinden nadat de nieuwe palenwand tussen het spoor en de Blauwemolenweg is gebouwd. De komende maanden vindt er al wel betonreparatie aan het viaduct plaats.