Veelgestelde vragen Noord- en Zuideinde
Hier vindt u de meest gestelde vragen over het project: Verkeersveilig Noord- en Zuideinde
Inwoners hebben hun zorgen geuit over de toenemende verkeersdrukte op het Noordeinde met een diversiteit aan verkeer, waar er een gevoel van onveiligheid is geuit voor de schoolgaande kinderen, wanneer zij met de fiets naar school komen. Dit hebben zij onder andere bij de gemeenteraad geuit. De gemeenteraad heeft op 7 maart 2022 een motie aangenomen over een onderzoek voor een verkeersveiliger Noordeinde en Zuideinde. De volgende onderdelen zijn onderzocht en opgesteld in een rapport: Verkeersveiligheid, Leefbaarheid, Doorstroming, Realiseerbaarheid 30 km-zone Noordeinde (incl. rioolvervanging), Planning en Kosten.
In opdracht van gemeente Kaag en Braassem heeft Waalpartners met Goudappel, een bureau dat veel verkeersonderzoeken uitvoert het onderzoek uitgevoerd. Voor het onderzoek zijn zij in gesprek geweest met de werkgroep Veilige Schoolroute en bewoners van de Noordeinde (nummer 65 tot en met 183, even en oneven) Tijdens de gesprekken zijn mogelijke oplossingsrichtingen besloten. Maar ook de problemen die deze mensen zien op het Noordeinde en de (fiets)route naar school toe.
Naast tot het komen tot een definitief plan wat op termijn het Noord- en Zuideinde veiliger maakt is besloten dat er een tijdelijk fietspad komt door het Braassemerland. Aansluitend daarop zullen er nog maatregelen komen rondom bijvoorbeeld oversteekplaatsen die verbeterd zullen worden. Deze trajecten lopen en worden gaanderweg aangepast of door middel van pilots getoetst. Naast oplossingen die tijd vergen is er door de werkgroep Veilige Schoolroute al regelmatig een actieweek opgezet om het op de fiets of wandelend naar school toegaan te promoten. Dit zal ook blijven plaats vinden.
Nadat het onderzoek definitief gepresenteerd werd, moesten enkele zaken nog verder worden uitgewerkt om tot een duidelijk en volledig informatiepakket te kunnen komen. Ook vonden wij het belangrijk dat de mensen die in het onderzoeksgebied wonen tijdig en zorgvuldig worden geïnformeerd. Daarnaast wilden wij ook een aanspreekpunt voor de omgeving. De omgevingsmanager is nu gestart.
De gemeente wil ook een duidelijk stappenplan presenteren van acties voor de komende maanden, voor de korte termijn als wel voor de lange termijn.
In het onderzoek staan ramingen van de verschillende mogelijkheden en kosten. Pas wanneer er een definitieve keuze wordt gemaakt weten we hoeveel het gaat kosten. Uiteraard weegt het kostenaspect ook mee in de besluitvorming.
Er is regelmatig contact met de werkgroep Veilige Schoolroute en omwonenden. Er zijn informatieavonden geweest, enquêtes gehouden en de uitkomsten zijn verwerkt in de plannen. De gehouden pilots zijn op aangeven van ouders en omwonenden. Ook wordt er rond de aanleg van het tijdelijk fietspad gesproken met de omwonenden met name op de Kerkweg. De omgevingsmanager staat ook altijd klaar om vragen te beantwoorden gesprekken te voeren.
Voor ideeën en suggesties kunt u contact opnemen met onze omgevingsmanager wenda@deomgevingsmanager.nl.
Naast de komst van het tijdelijk fietspad en aanverwante tijdelijke maatregelen wordt er nog onderzoek gedaan naar duurzame oplossingen. Hier zijn nog geen concrete voorstellen en besluiten over genomen.
Om tot een definitief plan te komen moeten er nog verschillende gesprekken worden gevoerd en onderzoeken worden gedaan. Wanneer er bij het definitieve plan grondaankopen nodig zijn dan gaat er veel tijd overheen om alle processen op de juiste manier te volgen. Ondanks dat we sneller zouden willen kan dit niet sneller.
Een verbod instellen heeft veel voeten in aarde en moet ook worden gehandhaafd. Vandaar dat wij een beroep willen doen op te medewerking van de ondernemers die vrachtwagens hebben of laten rijden om met elkaar de tijden van halen en brengen te vermijden voor vrachtverkeerwaar mogelijk. Dit geldt ook voor vuilophaaldiensten. Ook vanuit de gemeente is er aandacht om niet het zwaar verkeer tijdens deze tijden te laten rijden op het Noordeinde.
Vanuit de nieuwbouwwijken behorend bij het Braassemerland zal het autoverkeer ontsloten worden op onder andere de Braassemerdreef, maar niet op Kerkweg, Noordeinde, Zuideinde en Floraweg.
Sinds het schooljaar van 2024/2025 zijn de inlooptijden gespreid.
Dit gebeurt op enkele momenten al wel. Komende weken zullen er verder gesprekken worden gevoerd om te onderzoeken wat er voor nodig is om dit tijdens schooldagen te kunnen doen en of dit ook realistisch is om voor langere termijn uit te voeren.
Vanuit de wijk Aan de Poelen door het nog aan te leggen gebied van Braassemerland richting de Kerkweg. De laatste informatie is te vinden op de projectenpagina van het Noord- en Zuideinde.
Zonder onvoorziene vertragingen kan het fietspad aan het einde van het eerste kwartaal van 2025 liggen.
Met elkaar kunnen we zorgen voor meer bewustwording van de diversiteit in het verkeer waar rekening mee kan worden gehouden. Tijdelijke maatregelen kunnen al helpen om de verkeersdruk te verlagen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:
- Zo veel mogelijk op de fiets of wandelend naar en van school
- Rijrichtingen aangeven en aanhouden tijdens de breng- en haaltijden van school
- Venstertijden voor vrachtverkeer aangeven
- Inzet van klaarovers
- Spreiding van de schooltijden
- Verkeer wat niet op de haal- en brengtijden op het Noordeinde hoeft te zijn, motiveren om dit eerder of later te doen.
- Goede signalering van de oversteekplaatsen en zebrapaden
- Heeft u nog ideeën? Laat het ons weten!