Energietoeslag 2023

Huishoudens met een laag inkomen kunnen over 2023 een energietoeslag krijgen. Met dit extra geld kunnen de energiekosten (gedeeltelijk) worden betaald.

De energietoeslag telt niet mee als inkomen bij een uitkering of voor de toeslagen die u van de Belastingdienst ontvangt.

Hoogte en voorwaarden

De energietoeslag is € 1.300. U kunt de energietoeslag krijgen als u voldoet aan al deze voorwaarden:

  • U heeft een geldig Nederlands identiteitsbewijs of verblijft rechtmatig in Nederland.
  • U betaalt de energiekosten van uw woonadres.
  • Uw inkomen is niet hoger dan 120% van het voor u geldende sociaal minimum.

Inkomensgrens tot 120% per maand exclusief vakantietoeslag

Gezin 21 jaar tot AOW leeftijd AOW leeftijd
Alleenstaand € 1.386,95 € 1.547,74
Samenwonend/getrouwd € 1.981,34 € 2.101,70

Heeft u recht op studiefinanciering? Dan kunt u de energietoeslag niet bij de gemeente aanvragen. U doet de aanvraag bij DUO.

Automatisch ontvangen

Bent u bekend bij de gemeente? En voldoet u aan de voorwaarden? Dan ontvangt u de energietoeslag uiterlijk eind december 2023 op uw rekening. Dit gaat automatisch. U hoeft de toeslag dan dus niet zelf aan te vragen.

U bent bekend bij de gemeente als u in 2023:

  • Een uitkering van de gemeente (zoals bijstand, IOAW, IOAZ of BBZ) heeft ontvangen.
  • Bijzondere bijstand of een individuele inkomenstoeslag heeft ontvangen.
  • Bij uw AOW-pensioen een AIO-aanvulling van de Sociale Verzekeringsbank heeft ontvangen.
  • Kwijtschelding gemeentelijke belastingen heeft gekregen
  • De collectieve zorgverzekering van de gemeente voor inkomens tot 110% van het sociaal minimum had
  • Een schuldhulptraject volgde via de gemeente (een minnelijk traject of saneringskrediet).

Aanvragen

Heeft u de energietoeslag niet automatisch ontvangen? Dan kunt u zelf een aanvraag indienen. U heeft hiervoor uw DigiD nodig. Zorg dat u de bijlagen vast bij de hand heeft.

Energietoeslag aanvragen U logt in met DigiD, via gemeente Alphen aan den Rijn.

Heeft u in januari 2024 nog geen energietoeslag 2023 ontvangen? Dan kunt u vanaf 8 januari 2024 zelf de energietoeslag 2023 aanvragen. U vraag de toeslag online aan. Hiervoor heeft u uw DigiD nodig. Vanaf 8 januari 2024 vindt u het aanvraagformulier op deze pagina

Heeft u een partner? Dan moet u in het aanvraagformulier een partnerverklaring uploaden. Gebruik hiervoor de tekst uit het voorbeeld op de website van gemeente Alphen aan den Rijn. Meer informatie over partners is te vinden op de website van gemeente Alphen aan den Rijn.

Welke bijlage heeft u nodig?

In het aanvraagformulier vragen we u om gegevens van u en uw eventuele partner. Zoals uw woonsituatie en inkomen. Wij vragen u de volgende bijlagen toe te voegen. Zorg dat u deze vast bij de hand heeft.

  • kopie geldig paspoort, identiteitskaart of verblijfsdocument van uzelf en uw (eventuele) partner
  • bewijs van het maandinkomen (uitkering, salaris, pensioen, alimentatie, kamerverhuur) van u en uw (eventuele) partner. Let op: dit moet een maandinkomen in 2023 zijn, maar het hoeft niet de laatste maand te zijn.
  • bewijsstuk dat u toegelaten bent tot de WSNP (indien van toepassing)
  • kopie bankafschrift of bankpas met daarop duidelijk zichtbaar naam en rekeningnummer
  • bewijsstuk waaruit blijkt dat u de energiekosten betaalt
  • verklaring van uw partner (indien van toepassing)

Controle gegevens

Wij kunnen bij de aanvraag en achteraf uw gegevens controleren. Ook mogen wij bij andere instanties informatie over u en uw partner opvragen die relevant is voor de regeling. Zo kunnen wij controleren of u recht heeft op de energietoeslag 2023.

Hulp nodig bij de aanvraag

Heeft u hulp nodig bij het invullen van het aanvraagformulier? Neem dan contact op met de Papierwinkel van de Driemaster via 06 16 695 232, of stuur een e-mail naar f.nijeboer@dedriemaster.nu.

Heeft u nog vragen?

U kunt tijdens kantoortijden telefonisch contact met ons opnemen via het algemene telefoonnummer 071 332 72 72. De medewerkers van de gemeente Kaag en Braassem zijn van maandag tot en met donderdag telefonisch bereikbaar van 08:30 tot 17:00 uur en vrijdag van 8:30 uur tot 12:30 uur.

Heeft u moeite met rondkomen?

Neem dan contact op met de Helpdesk Geldzaken. Bel naar 14 0172 (spreek in: Alphen aan den Rijn) of stuur een mail naar helpdeskgeldzaken@alphenaandenrijn.nl. U kunt ook langskomen bij de Papierwinkel van de Driemaster. De deskundige vrijwilligers van De Papierwinkel bieden jong en oud informatie over wettelijke regels, papieren van gemeente/overheid, administratie, formulieren, aangiften en meer. Samen met u kijken ze naar de papieren en geven u advies of helpen u om uw administratie op orde te brengen. Meer informatie hierover vindt u op de webpagina van de Papierwinkel.